32.2 C
Felanitx

setmanari d'interessos locals

Dimarts, 16 agost 2022

Dimarts 3 maig, vàrem rebre la notificació de l’inici del procediment la declaració de BIC d’una part de Portocolom. Una molt bona notícia que respon a la petició que, a iniciativa d’Unides Podem, que juntament amb el Bloc per Felanitx, i en paral·lel a altres col·lectius, presentàrem al Consell de Mallorca, ara fa un poc més d’un any.

Volem compartir una part de la memòria que va acompanyar a la petició, perquè hem d’estar orgullosos de saber el que tenim, i ser capaços de conservar.

El conjunt de molls, rampes i escales de la Duana de Portocolom, situat entre els carrers de Togores, Cristòfol Colom i dels Pescadors, pertany al Catàleg de Patrimoni del terme municipal de Felanitx, sota de la denominació Moll de s’Aduana codi PC-P-03.

Construït l’any 1890, és un exemple d’enginyeria del segle XIX, fet amb pedres del poblat de navetes dels Closos de Can Gaià, amb uns 2.600 m² d’empedrat.

Tal conjunt mereix una protecció en la categoria de Monument, ja que és una obra d’enginyeria d’interès històric, històric industrial, etnològic i social, unida al passat de la indústria vinatera de Felanitx i al Sindicat, on s’elaborava el vi que es carregava en tren cap a Portocolom, allà on, fent ús de les rampes del moll, s’embarcava per ser exportat.

De la importància social i industrial del moll no només se’n conserven documents escrits, sinó també fotogràfics i cinematogràfics (conservats a l’Arxiu de la Imatge i el So de Mallorca), la qual cosa rebel·la la importància de la Duana com a patrimoni etnogràfic de Mallorca.

Les activitats fetes al moll, a part de les esmentades, també s’han de destacar les tasques de mestre d’aixa realitzades al moll. A més de les d’amarrament d’embarcacions de pesca, com ho feu durant un temps la Balear, i les, encara actuals, tasques de reparació de xarxes i altres estris que es fan els pescadors damunt l’empedrat que són una imatge cada dia més difícil de veure a la Mallorca actual.

No hem d’oblidar també que va tenir un ús històric singular, ja que, al moll (davant el carrer Pescadors), es va instal·lar l’hangar de la primera escola d’Hidroavions civil de l’Estat espanyol, inaugurada l’any 1922.

A més, els molls s’integren dins del conjunt més ampli, format per les barraques, pels molls i varador de Sa Capella que donem a tot el conjunt de Portocolom una imatge pràcticament intacte d’un port de costa d’abans de l’arribada del turisme, la qual cosa ja per si mateixa, mereix una especial conservació.

Pel que el conjunt de molls, rampes i varadors, juntament amb les barraques i resta de molls de Portocolom tenen un valor etnològic excepcional, i també històric i arquitectònic, i per això no hi ha dubte de què són dignes de la consideració de Bé d’Interès Cultural.

darreres notícies

et pot interessar

Bernat Artigues Ribas. Músic i mestre d'Educació Primària

“Mantenir la il·lusió i la màgia és una de les lluites interiors que tenim molts músics”