Fins enguany, o millor dit, fins al 2020, no hi havia hagut cap partit polític amb representació municipal que criticàs cap pregoner de Sant Agustí per les seves opinions polítiques. La persona a qui l’Ajuntament proposa fer el pregó representa alguna cosa bona de Felanitx i la societat li atribueix alguns mèrits artístics, professionals, culturals, socials o de trajectòria personal. Al llarg dels anys, hem vist pregoners de reconeguda tendència política no coincident amb la de la majoria municipal que l’havia proposat.
Ara, els antidemòcrates de Vox han criticat el pregoner Guillem Mas per haver manifestat en algun moment opinions polítiques no coincidents amb les de Vox. Per cert, en un vídeo patètic. Guillem Mas va fer un pregó impecable, combinant elements tradicionals que el públic espera (la seva relació amb Felanitx o la seva ocupació professional) amb aportacions personals (opinions o tocs humorístics). Des d’aquí, la felicitació del Bloc.
La gent de Felanitx s’ha de fer a la idea que si Vox triàs pregoners, només triaria gent de la seva corda, és a dir, negacionistes de la violència de gènere, negacionistes del canvi climàtic, negacionistes de la unitat de la llengua catalana, negacionistes de la democràcia: serien analfabets cridaners propensos a la violència que no han aportat res al poble.
Imaginau aquests personatges damunt el balcó! Quina vergonya! N’hi ha d’aquests, això sí, però ningú de qui el poble es pugui sentir orgullós.
Va fer bé el pacte de dretes de mantenir el pregoner proposat per l’anterior majoria. La democràcia ha sumat un punt i, a més, la pandèmia segueix tan vigent com l’any passat, per la qual cosa la tasca investigadora de Mas a París té plena actualitat. També va ser un encert moure el pregó al balcó de can Llevadora, ja que permetia dispersar el públic assistent i mantenir les distància millor que davant la Casa de Cultura.
El que no podem celebrar de cap manera és la supressió de les senyeres amb l’escut de Felanitx de tota la vida a l’enramellat. S’ha d’innovar, d’acord, però sense perdre tradició ni identitat. Poca sensibilitat envers la història i la personalitat d’un poble per part del pacte de dretes. El que no va fer una majoria espanyolista del PP, ho fa ara una combinació del PP amb un PI sense arrels i un trànsfuga que només és un trànsfuga.
Molts d’anys a tothom! Intentau passar-ho bé i fer poble sense oblidar les mesures de seguretat.