20.8 C
Felanitx

setmanari d'interessos locals

Dijous, 21 agost 2025
Imatge de la pedrera a Google Earth, actualment
Imatge de la pedrera a Google Earth, actualment

La impressionant pedrera d’argila –clot– del pla de Son Cerdà, al camí de Son Negre i que arriba fins a Son Colom, amb una extensió de més de 100.000 metres quadrats, es va començar a explotar fa prop de trenta anys. Ara, acabada la seva vida útil, ha entrat en un procés de restauració i es convertirà en un espai natural i de reserva d’aigua pluvial, amb un gran gorg.

Aquest tipus d’explotacions, una vegada acabada la seva feina han de ser restaurades, tal com marquen les normes ambientals. La Comissió Balear de Medi Ambient n’ha aprovat el projecte, amb les prescripcions oportunes que assegurin i garanteixin el mínim impacte ambiental durant el procés de restauració, que està previst que s’allargui fins a l’any 2040. El pressupost que invertirà l’empresa propietària del terreny és de 500.000 euros.

Segons informà el diari Ultima Hora, la primera fase de restauració es va començar l’any 2017 i pretén convertir aquest extens terreny (que ara és un clot molt gran i molt fondo) en un refugi d’aus migratòries que trobaran a aquest nou espai aliment i refugi.

Hem de fer esment que no gaire lluny, a Son Navata, a la carretera de Porreres, a l’avenc on s’aboca i embassa l’aigua depurada i pluvial del poble, hi ha un dels avifaunes més importants de Mallorca.

Fotomuntatge de com quedarà una vegada restaurada
Fotomuntatge de com quedarà una vegada restaurada

Per aconseguir aquesta nova avifauna, s’hi sembraran uns 6.000 arbres i plantes –aquests dies ja han començat a sembrar-los totes d’espècies autòctones procedents del viver forestal de Menut. S’hi sembren pins, tamarells, ullastres o mates, entre d’altres. Aquesta vegetació se sembra manualment i de forma progressiva. A més, amb el pas dels anys, s’hi sumarà la vegetació pròpia del terreny que neix de manera natural.

D’altra banda, també hi ha projectada la formació d’una gran llacuna que s’omplirà directament amb l’aigua de pluja, fet que, a la llarga, podria suposar el segon Gorg Blau de Mallorca, ja que serà la reserva d’aigua superficial més gran del llevant.

A la darrera fase, es crearan sis illots artificials per al descans de les aus. Aquests estaran elaborats amb materials naturals i sostenibles.

darreres notícies

et pot interessar