9.9 C
Felanitx

setmanari d'interessos locals

Dimecres, 24 desembre 2025
Joan Aznar Adrover i Tomeu Serra Vich, Artista d’efectes visuals i historiador de l’art
Joan Aznar Adrover i Tomeu Serra Vich, Artista d’efectes visuals i historiador de l’art

En Joan Aznar Adrover (Felanitx, 1995) i en Tomeu Serra Vich (Porto Cristo, 1996) han revolucionat les xarxes amb la invenció del compte d’Instagram @pokemon.mallorca, tot un nou món virtual que connecta “Pokémon” i la nostra illa. Ràpidament, els i les fans d’aquest clàssic de finals dels 90 han sortit —talment com si es tractàs de pokémons— de davall les pedres. Avui, els dos amics descriuen el producte i reflexionen sobre com, sense haver de menester cap pokeball, ens ha capturat a tots.

Quan i com sorgeix la idea de crear un Pokémon Mallorca?

Vàrem començar a compartir contingut el maig d’enguany. Era una idea que ens rondava feia temps, sempre que ens vèiem xerràvem del potencial que tendria una versió de Pokémon feta a Mallorca. Podríem dir que la idea parteix d’una mecànica que Pokémon té als seus jocs: la “forma regional”. Aquest concepte canvia l’estil d’un Pokémon depenent de la regió on s’ha hagut d’adaptar; llavors sempre imaginàvem com podria variar un Pokémon si es trobàs a Mallorca.

Qui dels dos va tenir la iniciativa?

Entre rialles i idees, un dia en Tomeu va decidir obrir un Instagram on hi penjam tot el nostre projecte (@pokemon.mallorca). Des d’aquell moment ha estat una pluja d’idees constant entre tots dos.

Fa molt que us coneixeu o ha estat això el que us ha unit?

Fa aproximadament quatre anys que ens coneixem, però arran de la tornada d’en Joan a Mallorca, i de ser veïnats a la mateixa finca, el contacte ha estat constant. També perquè tenim moltes aficions comunes com el cinema, els videojocs, els còmics, etc.

Hi ha altres persones involucrades?

Sí, en Tomeu Ballester gestiona tot l’apartat tècnic del videojoc i en Jaume Vaquer sovint fa contingut per xarxes (mems).

De l’1 al 10, com de fans de Pokémon sou?

Un 10. El factor nostàlgia és molt potent i nosaltres ens hem criat en paral·lel a la franquícia (sorgida l’any 1996). Però també som crítics i conscients que Pokémon es troba una mica “estancat”. Fa anys que utilitzen la mateixa fórmula i mai surten de la seva zona de confort. Això fa que per part de la comunitat sorgeixin tota classe d’iniciatives i idees alternatives com pot ser la nostra.

Podríeu explicar en què consisteix el projecte?

És un projecte artístic i creatiu que té la voluntat de crear un univers Pokémon centrat en Mallorca. Agafam qualsevol element que respiri “mallorquinitat” per inspirar-nos en els dissenys: des de fauna autòctona, personatges mallorquins famosos o objectes quotidians. Els nostres protagonistes vesteixen amb roba típica pagesa, combinats amb elements actuals que els modernitzen com pot ser una gorra de PIEMA. També empren una fona per a tirar les famoses pokeballs.

Quines diríeu que són les motivacions principals darrere el projecte?

Per una part, és un hobby, un entreteniment del qual en treim molta satisfacció. Encara més quan veim la bona rebuda que ha tengut el projecte. Per altra part, encara que sembli que aquest món de ficció només és una evasió de la realitat (que, en part, ho és), nosaltres també el veim com una porta cap a ella. Volem que les nostres idees incentivin al públic a interessar-se pels elements de la nostra cultura que les inspiren. Pensam que, encara que sigui de forma més indirecta, el nostre projecte ajuda a la divulgació i preservació de la cultura pròpia.

Està el projecte relacionat amb el que heu estudiat o no té res a veure?

Ambdós sempre hem estat molt connectats al món artístic, ja sigui a partir del disseny gràfic, els efectes visuals digitals o la serigrafia.

Què defineix més Pokémon Mallorca, la ironia mallorquina o aquest rerefons cultural?

És una mescla de tot. En un primer moment sí que vàrem voler destacar l’arrelament a la cultura i fauna autòctona, fins i tot vàrem fer que en Tomeu Penya fos el professor Pokémon d’aquest món. Més a poc a poc vàrem anar ficant un poc més d’humor i sarcasme. Al final tot plegat no deixa de ser una forma de veure les coses bones i dolentes que té l’illa, ja que per exemple l’equip rival està basat en una immobiliària estrangera.

Hi ha elements concretament felanitxers?

Un dels entrenadors que hem creat és el famós i estimat Joan de Son Suau. Li vàrem fer un equip Pokémon que reflecteix la història que el va convertir en la celebritat d’internet que és avui dia. 

Com definiríeu concretament a Slakoth i la seva evolució?

La línia evolutiva de n’Slakoth es basa en un turista low-cost en les distintes etapes vitals, partint de l’Slakoth nin cap a un Vigoroth jove i finalment a un Slaking adult. Aquests volen criticar el model turístic de zones massificades i l’efecte perjudicial que té per a l’illa, per això són del tipus verí. Porten tota classe de detalls com la polsera del tot inclòs, alcohol barat i referències al nostre esport preferit: el balcòning. 

D’acord amb la resposta a xarxes, quin públic s’està interessant més?

Majoritàriament (60 %) és gent nascuda a finals dels 80 i 90, suposam que comparteixen interessos i inquietuds amb nosaltres, així com el mateix factor nostàlgia.

Fins on voleu arribar amb tot això?

No tenim un objectiu fixat. És cert que amb la idea de crear un videojoc sí que veim un objectiu final més clar, però realment la idea és passar-nos-ho bé i que la gent gaudeixi amb el que feim. 

Per a quan podria estar llest aquest videojoc?

Parlam d’anys, sempre feim la broma quan ens demanen que “podeu esperar d’asseguts” o “ja vos direm coses”. Tot i que el videojoc ocuparà bastant de temps, seguirem fent publicacions a xarxes compartint noves idees. És una cosa per passar-ho bé, volem anar a poc a poc i fora frisar. Tenim la sort que a Mallorca tenim una cultura rica i extensa, així que tenim material per a moltes idees.

darreres notícies

et pot interessar