30.8 C
Felanitx

setmanari d'interessos locals

Dilluns, 15 setembre 2025
Una de les noves màquines agranadores, a Sa Font
Una de les noves màquines agranadores, a Sa Font

Es presenten les tres noves màquines agranadores dedicades als carrers del municipi

Aprofitant la presentació de les tres noves màquines agranadores que diàriament netejaran places i carrers dels nuclis de població del municipi, es varen donar a conèixer les dades dels primers quinze dies del nou servei de recollida de fems, selectiva i porta a porta.

La batlessa, Catalina Soler, fa un “balanç positiu” de la implicació de la ciutadania. Per nuclis, el més participatiu en recollida selectiva és Cas Concos (92 %), seguit de Felanitx (81 %) i s’Horta (68 %). Fins ara s’han repartit 4.700 poals (multifracció, vidre i matèria orgànica).

Pel que fa als habitatges de fora vila, s’han repartit entorn de 1.400 targetes d’accés a les àrees d’aportació, mentre que en el sector empresarial s’ha informat i entregat contenidors a gairebé cinc-cents establiments comercials.

Quant a dades de recollida, amb les primeres dues setmanes s’ha aconseguit reduir la mitjana de generació de residus de 170 tones a 120 tones, o sigui, 50 tones (de rebuig) manco a cremar a la incineradora de Son Reus. Traduït en euros, són 21.000 euros d’estalvi per a la Sala, és a dir, de no pagar a Tirme. Si continuam així, al cap de l’any suposarà un estalvi de 270.000 euros.

Aquestes primeres dades, la batlessa ha explicat que “per una banda, són una evidència de la confiança dels veïnats en aquest nou servei; per l’altra, que els operaris estan aprenent a identificar i recollir tots els poals. S’ha d’entendre que el nou servei obliga a estar més atent a tots els poals que hi ha als portals dels habitatges, que no és tan senzill com fer una recollida automàtica dels punts fixos, com s’havia fet fins ara. A poc a poc, tothom s’hi anirà avesant”.

Els mitjans

Pel que fa als mitjans, cal destacar que hi ha tres vehicles amb tres operaris cada un per fer la recollida cada vespre. A més, hi ha un servei de repàs cada dematí que es dedica a recollir el que pugui haver quedat, sigui per error dels operaris o per tractar-se d’una fracció errònia o treta fora de l’horari establert.

Quant a informació, “s’han atès més d’un milenar de cridades telefòniques i s’ha donat resposta als dubtes de tots els veïns. A més, el servei telefònic i la línia verda segueixen a ple funcionament, transmetent també els descuits en la recollida a l’empresa concessionària per ajudar, cada dia més, a millorar el sistema i evitar qualsevol errada”, expliquen des de la Sala.

Les agranadores

Per tal de millorar la neteja viària i evitar el nigul de pols que fins ara han aixecat les agranadores quan passaven pels carrers i que siguin més eficaces a l’hora d’arreplegar el que hi ha en terra, s’han comprat tres noves màquines. Una farà feina de manera permanent al nucli de Felanitx i les altres dues s’encarregaran de Portocolom, s’Horta, Cas Concos i Cala Ferrera.

La batlessa informà que està previst que a les pròximes setmanes arribin les noves deixalleries portàtils, que ajudaran a millorar la recollida selectiva als diferents llogarets i també a alguns sectors de Portocolom.

Comencen les reunions a Portocolom i Cala Ferrera

Avui mateix comencen les reunions als nuclis costaners de Portocolom i Cala Ferrera, i a les urbanitzacions dels voltants, per a la implementació del servei a començaments d’abril.

També es van fent reunions per carrers, per ordre alfabètic. Avui dijous horabaixa són al Centre Cívic del Port a les 18.30 i a les 19.30 hores, i continuaran els pròxims dies.

Així mateix, ja podeu passar per l’oficina ambiental del carrer Zavellà, número 70, de Felanitx a recollir els poals.


Queda molta feina per fer

L’àrea d’aportació de l’aparcament del camp de futbol de Felanitx
L’àrea d’aportació de l’aparcament del camp de futbol de Felanitx

Malgrat els “bons resultats” i la valoració “positiva” presentada pel govern local, escoltant la ciutadania i fent un poc de seguiment al servei està clar que queda molta feina a fer per part de tots els implicats: aquest 20 % gros —segons l’estadística— que encara no recicla, hauria d’agafar consciència de ser com els altres i implicar-s’hi, que una vegada un s’hi avesa no és tan complicat com això.

Però també una bona estirada d’orelles, per no dir que haurien de ser sancions grosses, als treballadors i principalment a l’empresa concessionària FCC. Aquests cobren molts de doblers per fer la feina ben feta: 1,5 milions d’euros anuals més l’IVA (1.815.000 euros), o sigui, 151.250 euros cada mes: una bona tallada. Si no ho fan així com toca hauria de tenir conseqüències exemplars. Per què deixen poals sense recollir o els tiren per enmig del carrer una vegada els han recollits? Això, per posar només alguns exemples. Ja fa tres setmanes grosses que s’ha posat en marxa. El període de prova tocaria haver acabat. La Sala té la responsabilitat de, si no fan la feina com toca, sancionar. Potser seria un bon exemple per als ciutadans incomplidors. Llavors se’ls podria sancionar a ells. 

Menció a part mereix la falta de previsió amb les àrees d’aportació, com la des Torrentó, per posar només un exemple. Si no estan acabades —que ja hi haurien d’estar—, s’hauria de tenir més esment i anar recollint els fems amb més freqüència, si per començar el rodatge és necessari; però, s’hauria d’evitar aquesta imatge que sovint hi ha. Això a molta gent la desmotiva i fa ganes de tirar la tovallola.

Ben igual que els bruts que ho tiren per fora vila. A més de sancionar-los, s’hauria d’augmentar la freqüència de fer passades. Com manco brutor hi veuran, per ventura manco en tiraran.

També s’ha de dir que dins els nuclis urbans s’ha millorat moltíssim en una cosa: on hi havia contenidors i eren femers —punts negres— ara, sense les bateries de contenidors, estan nets i a més, s’han habilitat places d’aparcament.

darreres notícies

et pot interessar