31.4 C
Felanitx

setmanari d'interessos locals

Diumenge, 17 agost 2025
Conjunt de barraques de devora el varador de la part de sa Capella
Conjunt de barraques de devora el varador de la part de sa Capella

L’Ajuntament demana “celeritat, que s’actuï abans que passin per ull”

Cada dia que passa empitjora la solidesa de les barraques de Portocolom, i més si hi ha estopeig fort dins el Port. Els darrers deu anys s’han anat deteriorant a marxes forçades.

Alguns experts ho atribueixen en gran part al dragat que es va fer a sa Bassa Nova l’any 2007. Davant el progressiu i important malbé, l’any 2019 l’empresa pública PortsIB anuncià que hi invertiria uns 7 milions d’euros a restaurar-les. Però el temps va passant i de cada dia estan més malament. L’amenaça de perill d’esfondrament ha obligat a barrar-les perquè no hi passin per damunt ni les emprin. Davant aquest fet, l’Ajuntament, en el Ple de dilluns a vespre, i per unanimitat de tots els partits polítics, aprovà una moció d’urgència per demanar a PortsIB “que doni prioritat a la rehabilitació de les barraques, amb l’únic objectiu que no es continuïn degradant i acabin desapareixent. Són la façana de presentació del nucli costaner, una imatge emblemàtica que amb el pas del temps s’ha anat deteriorant”.

Detall d’una de les escales en mal estat
Detall d’una de les escales en mal estat

 

El batle, Jaume Monserrat, explicà en la roda de premsa prèvia al Ple que “ens preocupa molt que aquestes actuacions, que l’any 2019 varen anunciar que farien, quedin només en una declaració d’intencions i que es dilati en el temps l’execució. Volem recordar a PortsIB que té un deute amb els ciutadans de Felanitx i Portocolom. No podem consentir que les barraques estiguin tancades, com si es tractàs d’una obra en qualsevol solar del municipi. Si una barraca passa per ull, després començarem a fer fues i grapades”.

La reacció de PortsIB no s’ha fet esperar. Dimarts dematí, festiu, va remetre una nota de premsa en què per començar s’anuncia un important increment en el pressupost previst per restaurar i reforçar el conjunt de les barraques, que passa dels 7 milions d’euros inicials als 9,1 milions. Expliquen que “en aquests moments ja s’ha duit a terme la primera fase del contracte per a la redacció del projecte de rehabilitació, l’assistència tècnica a la direcció d’obra, que consisteix en la recopilació de dades, les feines prèvies i l’elaboració de l’estudi d’alternatives. En el desenvolupament d’aquesta etapa s’han mantingut diverses reunions amb l’equip de Patrimoni del Consell de Mallorca, així com amb els tècnics municipals, per tal d’establir de forma conjunta les bases de la redacció del projecte bàsic”.

Abans de l’aprovació tècnica del projecte, PortsIB vol revisar-lo amb Patrimoni del CIM i l’Ajuntament amb l’objectiu que quan es dugui a exposició pública i la tramitació ambiental estigui consensuat amb totes les administracions implicades”.

PortsIB parla de terminis: “la previsió és que durant aquest mes d’octubre es revisi i aprovi el projecte bàsic i es pugui iniciar el període d’exposició pública necessari per a la tramitació del projecte i la tramitació ambiental necessària, ja que les aigües interiors del port estan incloses dins una zona de protecció ambiental i s’ha considerat que el projecte està inclòs dins els preceptes de tramitació ambiental ordinària. Una vegada realitzada aquesta es podrà continuar amb la redacció del projecte d’execució i la licitació de les obres”.

El pressupost actual del projecte bàsic és de 9,1 milions d’euros. Els criteris de selecció d’alternatives s’ha realitzat d’acord amb el catàleg de patrimoni municipal i es basen en la conservació, la rehabilitació i la reforma del conjunt, a fi de preservar al màxim els volums, els elements compositius i els sistemes constructius emprats, sempre que sigui possible, amb la premissa de garantir al màxim l’estabilitat, la durabilitat i la funcionalitat del conjunt i amb la voluntat de respectar l’estètica inicial i la integració en el paisatge.

El projecte reforçarà l’estructura interior i exterior de les barraques, ja que, en la majoria, la part superior forma el passeig per a vianants del port. A més, es restauraran tots els elements complementaris, com les escales, els bandolats per baixar, els mollets o les portes de fusta que tanquen les barraques. A més a més es planteja una adaptació dels espais adjacents a les barraques per dignificar i millorar l’entorn en l’àmbit urbà i des del punt de vista de l’accessibilitat, i prioritzar els recorreguts de vianants a les zones d’intervenció.

La història

La nota de premsa de PortsIB relata que “les primeres d’aquestes construccions van ser edificades al segle XIX, però se’n varen continuar construint de noves fins a mitjan segle XX. Les barraques estan ubicades, principalment, a la zona del Riuetó, al carrer de la Mar, a l’avinguda dels Tamarells i a sa Bassa Nova. Per la seva disposició al llarg de tota la badia, conformen la façana marítima del poble, raó per la qual estan incloses en el Catàleg de protecció del patrimoni històric de Felanitx, aprovat definitivament, amb prescripcions, el 17 de juny de 2016. Atès l’especial interès cultural, Ports IB va decidir des del començament del plantejament del projecte comptar amb la col·laboració del Departament de Patrimoni del Consell de Mallorca, per tal que la rehabilitació d’aquestes edificacions mantengui el caràcter i els colors característics i històrics de les casetes de pescadors. De fet, les barraques segueixen sent uns elements essencials per al port mariner, per desar-hi les eines a l’estiu i com a refugi de barques petites (bots i llaüts) a l’hivern”.

Des de l’any 2018, PortsIB en té assumida la titularitat, en compliment de la Llei de costes de 1988.

darreres notícies

et pot interessar