26.6 C
Felanitx

setmanari d'interessos locals

Diumenge, 3 agost 2025
Els participants felanitxers, amb els polítics
Els participants felanitxers, amb els polítics

El passat cap de setmana, un hotel de Cala Ferrera ha acollit la segona trobada de Consells de Participació Infantil i Adolescent de les Illes Balears, sota l’organització de l’Ajuntament de Felanitx i UNICEF Comitè Balears.


En aquesta trobada hi han participat infants i adolescents membres dels òrgans municipals de participació de municipis reconeguts com a Ciutats Amigues de la Infància com Felanitx, Santanyí, Palma, Inca, Maó, Eivissa, Sant Josep de Sa Talaia, Santa Eulària des Riu, Formentera i del Consell de la Infància i l’Adolescència del Consell de Mallorca.


Aquests Consells parteixen del dret a expressar l’opinió i a ser escoltats, reconegut en la Convenció Sobre els Drets dels Infants, amb la convicció que els infants han de participar en tots els àmbits de la societat amb les formes i la manera que ells decideixin.


El lema de la trobada ha estat: “Protegim ara per un futur sense violència”. Així, han treballat sobre els àmbits d’educació, família, esports, temps lliure, ixarxes i iguals, a través d’activitats, jocs i dinàmiques divertides que afavoreixen la creativitat i motiven la participació.


Han identificat quins fets es relacionen amb les violències, les seves característiques, han reflexionat de forma conjunta, han imaginat accions que puguin ajudar a acabar amb la violència i han redactat unes recomanacions sobre el tema.


Paral·lelament, els adults acompanyants, tècnics dels Consells de Participació han rebut una formació i han compartit les experiències de cada un dels seus municipis.


A partir de les conclusions dels infants i adolescents s’ha elaborat un manifest que ha estat exposat d’una forma molt visual davant les autoritats presents a l’acte i que serà remès a totes les administracions de les Illes Balears.


“Tot el treball que heu realitzat i les conclusions a les quals heu arribat són una guia per l’acció política i les tendrem ben presents en la nostra tasca”, els va dir la regidora de Serveis Socials, Marina Obrador. 
Durant la cloenda, els infants i adolescents participants varen escenificar de quina forma han estat treballant, fent jocs, explicant els diferents tipus de violència com: el ciberassetjament, l’assetjament escolar, la manipulació, el xantatge virtual, la violència sexual; també han exposat obres d’art del “museu del bon tracte” on estaven representades les situacions en què se senten feliços, amb la família, el temps lliure, en la natura, amb els animals; han mostrat escenes de violència en l’àmbit educatiu i de xarxes socials i com es poden crear espais segurs en aquests àmbits.
Finalment, varen presentar unes recomanacions dirigides als adults: “Necessitam respecte i que ens escoltin sense enfadar-se. Necessitam un espai acollidor”.


“A l’àmbit esportiu a vegades no ens animau i ens feis pressió, cridau des de les grades. Necessitam que entengueu les nostres necessitats i que ens defenseu davant la violència.
En les xarxes socials volem control en el consum i en la publicació de continguts violents. Escoltar i entendre. Dels adults necessitam que no ens jutgeu per la forma de pensar diferent.
En educació necessitam que els joves aprenguem a demanar ajuda, un espai on poder acudir com a punt segur en el moment del pati. Necessitam que els adults ens escolteu i professionals de la psicologia que ens puguin ajudar”, varen explicar.


Per a Valentina Milano, presidenta d’UNICEF Comitè Balears “aquest tema que han treballat no és un tema fàcil, però sí que és un tema que ens interpel·la a nivell individual i col·lectiu. Com diu el títol d’aquesta trobada: com protegir avui per garantir un futur sense violència? Com fer possible que cresquin i es desenvolupin en un espai segur? Hem escoltat algunes de les seves propostes i reflexions i tenim l’obligació de tenir-les en compte”.


La batlessa, Catalina Soler, ha manifestat que “els grans tenim molt a aprendre del que ens heu mostrat i ens heu dit els infants. Tenim una societat on es donen amb massa facilitat les situacions de crispació, i per això necessitam aprendre a posar-nos en la pell de l’altre, a identificar com se sent, què pensa i com el puc ajudar. Que l’experiència d’aquests dos dies serveixi per saber en cada un dels àmbits què hem de fer per millorar la societat”. 


Per acabar, els adults, amb els membres de l’entitat Los Glayus, dinamitzador de la trobada, varen protagonitzar un emotiu discurs cridant ben fort “volem ser el vostre lloc segur”.

darreres notícies

et pot interessar