24.4 C
Felanitx

setmanari d'interessos locals

Dijous, 7 agost 2025
El puig del Call, entre Felanitx i Sant Salvador
El puig del Call, entre Felanitx i Sant Salvador

La Bella Vista, casa situada al cim del puig des Call, annexa a l’oratori del Calvari, fa anys que està abandonada i és objecte de molts actes vandàlics que amb els anys hi han fet molta destrossa. Però es tracta d’un immoble dels qui molts de felanitxers en guarden un gran record i estima, principalment de quan d’al·lots o jovenets hi pujaven d’excursió amb les monges, amb les escoles o amb els clubs d’esplai o de catequesi. Aquestes excursions ja no es fan amb tanta assiduïtat, però encara són molts els que hi pugen periòdicament per caminar o simplement per gaudir d’una estona a l’aire lliure i de les vistes. Ara bé, allà dalt ens cau l’ànima als peus en veure la degradació que pateix tot el conjunt i l’entorn.
Per intentar moure consciències i pegar un crit d’alarma, fa uns mesos es va constituir una associació, Amics del Calvari, per reclamar aquesta preservació. Entre d’altres, varen promoure una recollida de firmes —se n’han recollides un milenar. I sembla que l’acció d’aquesta associació ha estat la guspira que ha tornat a remoure què fer amb el Calvari.

Façana de la Bella Vista
Façana de la Bella Vista

Aquest passat mes de febrer, les monges de la Caritat de Sant Vicenç de Paül, propietàries de l’immoble, presentaren a l’Ajuntament una proposta de venda per 150.000 euros. Després de diverses reunions entre les parts, la Federació d’Associacions de Veïns, els Amics del Calvari i els portaveus dels grups polítics municipals, dilluns el batle anuncià que l’Ajuntament inicia l’expedient per comprar aquesta casa i que sigui patrimoni de tots els felanitxers.

Els terminis

El procés pot ser més curt o més llarg. Depèn que com es tramiti. “Si es pot fer de forma directa, serà més ràpid i en un parell de mesos ja es podrà haver executat; en canvi, si s’ha de fer mitjançant un concurs públic, es torbarà un poc més”, explica el batle.
Una vegada comprada i rehabilitada, la intenció de l’Ajuntament és que pugui ser una espècie de refugi o com a espai públic amb un model de gestió com està funcionant l’antiga escola de Son Proenç. Fins i tot es podria arribar a un acord perquè el Consell Insular la inclogués dins la seva xarxa de refugis.

La casa té una superfície de 700 m² i un terreny de 2.600 metres. Com que està annexa a l’oratori propietat de l’Església, la intenció municipal és fer una actuació conjunta de restauració i d’usos mitjançant un conveni. Fins i tot, perquè sigui més complet el projecte, intentar comprar alguns petits terrenys que hi ha als voltants. D’aquesta manera es convertiria tota la zona del Calvari en un espai verd ben cuidat.

La casa, malgrat fer molts d’anys que està abandonada, sembla que estructuralment no està tan malament com això, fet que ajudaria a l’hora de fer la restauració, feina que és un hàndicap: saber com i per on es pujarà el material, per exemple.

Una vegada comprada la Bella Vista, per dur a terme tot aquest gran projecte, l’Ajuntament proposarà la firma d’un protocol d’acord amb el Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Mallorca perquè ajudin en la recuperació de tot aquest espai.

La història

La casa de la Bella Vista està edificada damunt el puig des Call, annexa a l’oratori del Calvari. Va ser construïda per Mn. Miquel Planas l’any 1851. Deu el seu nom a la panoràmica que des d’allà es contemplava fins no fa gaire anys, abans que els pins creixessin tant i tapassin la vista.

També per aquelles dates, entre 1851 i 1856, el rector Sebastià Serra comprà els terrenys necessaris i edificà un oratori dedicat al Sant Crist, a semblança del Calvari de la seva vila de Pollença. També es va construir el camí i s’hi col·locaren les estacions dels passos del viacrucis.

El puig des Call, conegut ara popularment com del Calvari, és un pujol de 214 metres d’altitud.

D’altre banda, a la pàgina 14, els partits polítics com Bloc, PSOE i PI, expliquen la seva opinió de com s’ha gestat aquesta operació.

darreres notícies

et pot interessar