El passat mes de juny, pràcticament cada dia hi havia queixes veïnals, principalment a les xarxes socials, sobre el deficient servei de la recollida de fems i els seus derivats. Molts de carrers el matí estaven plens de bosses que no s’havien recollit el vespre anterior, tal com estam acostumats i, allà on hi ha contenidors, aquests estaven ben plens i, fins i tot, hi havia cartó, plàstic i de tot pels voltants.
Davant aquesta situació de descontrol, molt criticada per la ciutadania, acabat el primer mes de la nova concessió que continua a càrrec de Fomento de Construcciones y Contratas (FFC) —Melchor Mascaró es cuida de la neteja viària— la batlessa va convocar dimarts passat una roda de premsa per explicar què està passant, en què qualificà aquest fet de “caòtic”. “És cert que des que es firmà el contracte fins a la implantació, al setembre, tenen aquests mesos de marge per poder disposar de tota la maquinària que han de dur, però el que no estava previst és que hi hagués una recollida tan caòtica”, explicà Catalina Soler. I detallà que amb el nou contracte, cada final de mes, l’Administració pot fer l’informe de valoració de com ha anat aquell mes la recollida.
El primer mes, l’informe és ben demolidor contra l’empresa: set penalitzacions per diferents motius, amb sancions que pugen a més de 70.000 euros. Entre aquestes, recollir els fems a l’hora que no toca, haver anat a la Deixalleria i fer una recollida massiva mesclant tot els fems, no fer cas de les ordres d’urgències de recollir a determinats llocs on han deixat els fems sense recollir. I, pot ser la sanció de la quantia més grossa, 14.300 euros, per la falta d’informació veraç a l’Administració, ja que els camions han de dur GPS per saber exactament on han fet la recollida i on no, “i aquesta informació no ens la donen”, va explicar Soler.
Totes aquestes sancions seran elevades al Ple municipal de dilluns que ve, i és de suposar que l’empresa ho recorrerà i al·legarà. Segons Soler, “fa la impressió que aquesta darrera setmana el servei ha millorat un poc; però, si no millora, amb els doblers d’aquestes sancions el que farà l’Ajuntament serà donar el servei a una altra empresa i poder pagar el que aquesta no recull. No podem permetre que al juliol i l’agost tenguem problemes d’insalubritat i bosses de fems pertot”, digué la batlessa.
Sembla que aquest problema amb aquesta empresa no és només a Felanitx. La setmana passada els diaris publicaven que l’Ajuntament de Santanyí també obria un expedient sancionador a FCC pel mal servei donat els darrers mesos. Sembla que altres ajuntaments de l’illa també haurien fet el mateix.
Conflicte laboral
Aquest periòdic ha pogut saber que hi ha un possible “conflicte” laboral entre l’empresa i els treballadors. Aquests no estarien d’acord amb el que cobren i només farien la feina justa i necessària i al seu ritme, com si fos una “vaga encoberta”. Catalina Soler va dir que desconeixia aquest fet, però va apuntar que hi podria haver hagut algun problema amb la subrogació del personal, “però això no és excusa”, manifestà.
La direcció regional de FCC està al corrent d’aquest problema i “hi posa de la seva part; està molt preocupat, però després no es manifesta en la part de la recollida”. D’aquí que no hagi quedat més remei que prendre aquestes mesures amb multes.
Crida a la ciutadania
Soler aprofità la presència de la premsa per fer una crida a la ciutadania: “Avui [per dimarts], a les 6.30 h del dematí, a la placeta de Sant Jaume de Portocolom, hi havia un somier i un matalàs, entre altres estris; això no és culpa de l’empresa, és culpa dels ciutadans. Faig una crida a la responsabilitat de la ciutadania. Nosaltres podem fer la tasca que ens correspon com a Administraci: vigilar, controlar i sancionar si no es compleix, però als ciutadans els deman un acte de responsabilitat i que cada porció de fems es dugui on toca”.