14.4 C
Felanitx

setmanari d'interessos locals

Dijous, 27 novembre 2025
Oriol Cesena, presentant el pla als assistents
Oriol Cesena, presentant el pla als assistents

En el marc de la Nit del Comerç i l’Empresa, dijous passat, l’Ajuntament va presentar un pla de dinamització del comerç i el producte local; un pla que planteja una transformació global del model comercial de Felanitx, amb l’objectiu de reforçar el comerç de proximitat, donar visibilitat al producte local i generar una relació més estreta entre comerç, cultura i ciutadania. Així, l’empresa Focalizza, encarregada de fer l’estudi ha previst tota una sèrie d’accions dividides en quatre eixos, a partir dels quals es duran a terme les propostes d’accions a desenvolupar a partir d’ara i fins al 2028. 

Per exemple proposa crear una imatge atractiva i unificada del municipi que impulsi el consum local i que reforci la identitat de Felanitx com a territori amb singularitat pròpia.

Els aspectes més importants als que fa referència aquest estudi hi trobam:

Reactivació de locals buits

Una de les actuacions centrals és censar els locals buits i activar-los amb nous usos: aparadors expositius, espais de prova per a emprenedors o incentius per reobrir negocis, amb l’objectiu de donar vitalitat als carrers i reforçar el teixit comercial.

Aquest punt topa, però, amb la permissivitat de les administracions de convertir locals comercials en habitatge, una mesura que a Felanitx molts de propietaris han duit a terme, legalment o il·legalment.

Nou model de dinamització comercial

El pla aposta per combinar promoció, comunicació i treball col·laboratiu per donar una imatge atractiva del comerç local i reforçar la connexió entre comerç, productors i sectors culturals.

Campanyes de visibilitat

Es plantegen accions visibles al carrer (instal·lacions efímeres, murals, codis QR, cartelleria) i també a canals digitals per reforçar la presència del comerç local i conscienciar la població del seu valor.

Activitats que combinin cultura i comerç

El pla promou sinergies entre sectors (comercial, productiu, cultural i educatiu) mitjançant programes compartits: bons de compra vinculats a activitats culturals, exposicions en aparadors, concerts amb tasts de producte local, tallers educatius, etc.

Creació de rutes

Creació de rutes temàtiques que connectin comerços, productors, espais patrimonials i artístics, amb materials digitals, senyalització i opcions d’autoguiatge. Cerquen atreure visitants i donar valor a l’experiència urbana.

La marca Felanitx

Es proposa crear un segell propi per identificar els productes elaborats al municipi i reforçar la seva visibilitat, qualitat i arrelament al territori, inclosos processos participatius amb productors i comerciants.

El regidor de Comerç i Fires, Rafel Rubio, explicà que “és un pla que neix de copsar la realitat del municipi, quan vivim en un món on les compres es poden fer asseguts al sofà de casa amb un telèfon mòbil. És per això que aquest estudi vol fer valdre el comerç local i de proximitat que pot i ha d’oferir altres atractius al ciutadà”, i va assenyalar que “aquest pla té tota una sèrie d’accions que es poden anar desenvolupant de manera voluntària, no s’obliga a ningú a dur-les a terme”.

Per la seva part, Oriol Cesena, de l’empresa Focalizza, va deixar ben clar que “han de ser els mateixos comerciants i empresaris els que han de fer valdre el seu producte, no s’ha d’esperar que sempre sigui l’administració qui marqui el camí”.

Les dades obtingudes a l’enquesta feta l’abril passat mostren que els punts de compra majoritaris són les grans superfícies (58,7 %) i el comerç local (57,3 %), pràcticament empatats com a canals preferents per adquirir productes frescs. Això indica una coexistència entre el consum en espais de gran abast i el suport al comerç de proximitat. En tercera posició es troba el mercat municipal, amb un 42,7 % d’usuaris, cosa que reflecteix una rellevància notable però menys accentuada. En canvi, el mercat setmanal només és utilitzat com a punt de compra per una petita part de la població, amb un percentatge que no arriba al 3 %.

Els productes locals més valorats i consumits són els embotits, amb un 84 %, els forns i pastisseries (73,3 %) i el gelat artesanal (62,7 %).

Aquest fet —diuen— demostra una bona qualitat d’aquests productes, i això suposa una oportunitat per potenciar-los més i convertir-los en productes emblemàtics.

En canvi, un ample sector de la població desconeix —segons l’estudi— que al terme també hi hagi productors de mel, espècies o determinats productes agrícoles.

Entrega de les distincions Singular i Emblemàtic

Després de la presentació del pla de dinamització, es va procedir a l’entrega de les distincions de Comerços Emblemàtics, del Govern, i la de Singulars, a proposta de l’Ajuntament, a més d’una vintena de comerços i empreses que elaboren productes locals.

Biel Bennàssar rep la distinció
Biel Bennàssar rep la distinció

L’acte va comptar amb l’assistència d’un centenar de persones, entre guardonats, altres comerciants, familiars i amics que es varen voler sumar a aquesta festa del comerç local. Les distincions varen ser entregades per la directora general de Comerç del Govern, Pedrona Seguí, la batlessa, Catalina Soler, i el regidor, Jaume Monserrat.

darreres notícies

et pot interessar