26.9 C
Felanitx

setmanari d'interessos locals

Dimarts, 12 agost 2025

Pere Marc Monserrat Calbo ▼
El passat 14 d’agost, Ports de les Illes Balears va treure a concurs les obres de la fase 2 del projecte de rehabilitació i reparació dels molls de Portocolom. El projecte preveu actuar sobre el varador de sa Capella i en el tram des del moll de la Duana fins al club nàutic.
Després d’una revisió detallada del projecte, hem pogut detectar diversos aspectes que convé que es revisin.
En primer lloc, és important destacar que el conjunt dels mollets i les barraques de Portocolom han estat recentment declarat Bé d’Interès Cultural (BIC). Aquest fet hauria de comportar una cura especial en qualsevol intervenció per preservar els valors històrics i etnològics del lloc. Malauradament, el projecte actual no sembla prioritzar adequadament aquesta preservació, centrant-se més en aspectes com les instal·lacions de serveis i l’enllumenat. Això suposa un risc per a la integritat del patrimoni que volem conservar.
A més, hem trobat incoherències en la nomenclatura dels elements patrimonials que podrien provocar errors en la seva protecció. És preocupant que el projecte utilitzi termes que no coincideixen amb els reconeguts oficialment, cosa que pot conduir a intervencions inadequades.
Un altre punt crític és la classificació del contractista seleccionat per executar les obres. Tenint en compte la protecció BIC, seria necessari que el contractista tengués una especialització en la conservació de patrimoni històric, cosa que no es garanteix amb la classificació actual. Aquest fet podria comportar l’ús de tècniques o materials inapropiats, posant en risc l’autenticitat del patrimoni.
També hem detectat que el pressupost assignat al seguiment arqueològic és insuficient. La partida destinada a aquesta tasca és massa baixa per garantir una supervisió adequada i assegurar que es preservin els elements històrics durant les obres.
A més, hi ha incoherències en els preus considerats al pressupost i una manca d’anàlisi sobre les causes del deteriorament dels molls. Sense identificar correctament aquestes causes, qualsevol intervenció corr el risc de ser només un remei temporal, sense abordar els problemes estructurals que podrien continuar deteriorant les estructures en el futur.
Finalment, cal destacar la manca d’un pla clar per gestionar els residus del dragat necessari durant les obres. Aquest és un aspecte crucial, ja que el material de dragat pot estar contaminat i, per tant, necessita una gestió especialitzada per evitar impactes ambientals negatius.
Per tot això, demanam una revisió urgent del projecte per assegurar que es respecten els valors històrics i ambientals de Portocolom. És essencial que qualsevol intervenció en aquest entorn protegit es faci amb la màxima cura i amb els recursos necessaris per garantir la seva preservació a llarg termini.

darreres notícies

et pot interessar