L’Ajuntament du a terme la digitalització d’una seixantena de llibres d’actes, més de vint-i-dues mil pàgines d’informació municipal. Tota aquesta documentació és a l’arxiu municipal mossèn Pere Xamena Fiol, situat al carrer Bastera, 3 de Felanitx que va ser inaugurat el desembre de l’any 2017. Es tracta de la continuació del projecte de digitalització que començà l’any 2022 amb la digitalització de quaranta llibres entre 1567 i 1895, que ja es poden consultar en format digital a l’Arxiu.
El departament de l’arxiu municipal continuarà els pròxims anys digitalitzant la informació municipal, com els llibres d’actes de la Comissió Municipal i llibres de Decrets. També es preveu la creació d’un portal de difusió a internet on la ciutadania pugui consultar en línia tota la documentació digitalitzada.

Amb la digitalització es pretén que la ciutadania tengui un millor accés a la informació de les actes municipals, que permetrà que els investigadors puguin conèixer d’una manera més ràpida el patrimoni documental de Felanitx sense haver de consultar els llibres en paper que amb el pas del temps s’han anat deteriorant.
La digitalització pàgina per pàgina la realitza un tècnic qualificat en la matèria, es treuen imatges en format TIFF d’alta resolució que després es processaran també en PDF i JPG per tal de fer la difusió. També es durà a terme una indexació de cada acta, cosa que permetrà consultar individualment les diferents actes dels llibres. Aquest procés que durarà tres setmanes, compta amb una inversió de 4.999,81 € i ha rebut una subvenció de 3.999,85 € per part del Consell de Mallorca en la convocatòria de subvencions per l’organització d’arxius municipals de 2023.
Més equipament
A més de la digitalització, l’Ajuntament hi ha fet una inversió de 3.981 euros i ha comprat nous equipaments, adherint-se, en aquesta convocatòria, a subvencions del Consell, del qual ha rebut una ajuda de 3.939 euros. Així, s’han adquirit dos monitors, una taula de consulta, un llum amb lupa, un carro per transportar documents, quatre termohigròmetres, a més d’aparells d’aire condicionat.
Aquest material se suma al que s’incorporà l’any passat: un escàner de gran format, dos deshumidificadors, dues taules auxiliars, un armari auxiliar i un carro per transportar documents.
La regidora Marta Cano ha comentat que “creim que és important continuar amb l’adquisició de material que permeti un accés més ràpid a la documentació. També s’ha de disposar de mobiliari adient per a la consulta per part de la ciutadania i amb eines que conservin els fons documentals custodiats a l’arxiu”.