La instal·lació artística que s’ha presentat dins la capella de Santa Maria (a baix de sa Rectoria) aquests dies de fira, forma part d’un llarg i ampli projecte de recerca que va iniciar l’artista Mònica Fuster l’any 2020 titulat “Tapís”. La investigació d’aquest —s’explica al fullet de mà— s’arrela a la part més ancestral de l’agricultura dels camps del Pla, del Llevant i del Migjorn. Un agraïment al treball de la dona i la terra. La sembra, la recollida i la producció del pebre bord emfatitzades des d’una mirada multisensorial, espiritual i poètica a partir dels rituals de forta càrrega simbòlica.
Durant el mes de setembre a les Portasses de l’Hospici i coincidint amb la collita del pebre, l’artista ha duit a terme l’activitat de mediació cultural “Enristrar”, on un grup de més d’una trentena de dones, intergeneracional i multicultural, ha après l’antiga tècnica de “fer ristres” (enfilar), entre elles hi ha participat el col·lectiu Dones en Marxa de Felanitx.
La capa de pebre bord que es veu a la fotografia i que presideix la instal·lació artística ha estat la protagonista de la performance Assecar, 7 escales que va tenir lloc divendres dia 17 pels carrers del nucli antic del poble, com a preludi de la Nit de les Esglésies. “L’acció no deixa de ser un lament cap a la mancança de cures al camp mallorquí”, s’explica al fulletó.
Aquesta instal·lació artística, la performance i l’activitat de mediació cultural tanquen el cicle del projecte expositiu “Tapís”, de Mònica Fuster, que s’inicià l’octubre de l’any passat amb una exposició a la Casa de Cultura.
L’artista fa un agraïment especial a la historiadora de l’art i curadora, Piedad Solans i al mediador cultural i curador, Sebastià Mascaró.