Després que fa unes setmanes el Ple de l’Ajuntament, per unanimitat, acordàs nomenar Filla Predilecta la pintora Maria Vich i Nadal (Felanitx, 1931), diumenge passat, va tenir lloc l’acte protocol·lari i solemne de reconeixement, amb l’assistència de la Corporació, a més dels amics, representants de la Fundació Barceló i familiars de l’artista, que no va poder assistir a l’acte per motius de salut.
Hi va haver parlaments a càrrec de la regidora de Cultura, Melanie Mesquida, la presidenta de la Fundació Barceló, Francisca Barceló, el fillol de Maria Vich, Sebastià Vives Manera i el batle, Jaume Monserrat. Tots varen reconèixer i enaltir els seus més de 60 anys de dilatada trajectòria dedicada a la pintura. A més, pròximament un quadre amb el seu bust serà penjat a les parets de la sala d’actes de la Sala al costat de la resta de Fills Predilectes –tots homes, fins ara– del municipi. És costum que el quadre es mostri en aquest acte però s’explicà que el pintor encarregat, Miquel V. Sebastian està ingressat en un centre hospitalari i té previst reprendre l’obra una vegada rebi l’alta.

Recordem que Maria Vich, que fa uns mesos va complir els 90 anys, ha dedicat tota la seva vida a l’art, iniciant-se en una època quan poques dones aconseguien fer-se un camí a l’àmbit de la pintura. Va cursar els estudis a Palma i a Barcelona. Va obtenir el reconeixement de diverses galeries de Mallorca. L’any 1996 va cedir a la Fundació Barceló (amb una subseu a Felanitx) 218 quadres que formen part del fons patrimonial de l’entitat; una aportació que a dia d’avui supera les 500 obres cedides.
Durant tots aquests anys ha rebut molts de premis i reconeixements per la seva obra. Ha estat considerada ambaixadora de Felanitx; gran part de la seva obra paisatgística i costumista té com a tema principal Felanitx i Portocolom. Les dones, principalment treballadores, també estan molt representades als seus quadres.
Maria Vich és la primera dona Filla Predilecta dels segles XX i XXI. Segons es digué a l’acte, sembla que anteriorment hi hauria hagut una monja felanitxera, Joana Oliver, que hauria estat nomenada amb aquesta distinció, però que amb els disturbis de 1868 el quadre es cremà, i hi ha certes discordances sobre si era o no Filla Predilecta.
A més dels parlaments, el batle va fer entrega d’un ram de flors al seu fillol per a que li fessin arribar, i la Coral de Felanitx interpretà l’Himne de Felanitx i La Balanguera per obrir i tancar l’acte respectivament.
Tot seguit, a la sala d’exposicions de la Casa de Cultura es va inaugurar l’exposició Maria Vich i Nadal, una gran dona felanitxera, que pot ser visitada fins al pròxim 23 de gener.