Molta expectació a la reunió de dilluns per saber-ne l’esdevenir
Després de la carta que molta gent va rebre fa setmanes i que deia que ahir, 20 de novembre, havien de deixar lliures les barraques i mollets davant l’inici de les obres el pròxim mes de gener, la reunió convocada dilluns passat va aixecar molt d’interès entre la ciutadania. Principalment entre els que havien estat “propietaris-concessionaris” o usuaris d’una manera o altra de les 183 barraques que té comptabilitzades Ports IB i que formen part del projecte de restauració; que inclou també les sis barraques des Babo.
Unes 150 persones omplien el Centre Cívic de Portocolom. A la taula presidencial, per donar explicacions, hi havia el director general de Ports del Govern, Antoni Mercant, el gerent de Ports IB, José Luís Villalonga, el president del Club Nàutic, Climent Garau, i la batlessa Catalina Soler i regidors del govern municipal.
La batlessa feu esment del malestar que va provocar la redacció de la missiva que havia enviat Ports IB, que advertia que ahir havien de tenir desallotjades les barraques i els mollets. Però sembla que això no és així. Que era un tràmit formal i que serà a partir de gener i només de la zona on es facin obres que s’hauran de retirar.

La batlessa, dirigint-se als veïnats
De tot d’una, a molts dels assistents els va fer la sensació que Mercant anava “un poc perdut” amb el que s’havia de fer i com. De fet, fins que no va arribar la batlessa i va agafar la paraula no es varen aclarir segons quines coses. El director general va reconèixer que Soler els havia estirat un parell de vegades les orelles, per la redacció de la carta i per altres qüestions relacionades amb la comunicació amb la ciutadania.
Després d’una presentació, començà el torn de paraules. La primera va ser molt clara: què passarà amb les concessions una vegada acabades les obres? Sembla que hi ha una llista de devers l’any 2018, quan varen acabar les concessions, i que primer —per ordre de llista— tendran prioritat els que estan apuntats, que clar, hauran de pagar un cànon que encara no se sap de quina quantia serà, si serà molt car o no. En aquesta llista, es va donar a entendre que hi ha apuntats els que “tota la vida” han tengut la concessió de la barraca. La llista —es va dir— es pot consultar si un hi està apuntat —no qui hi ha— a Ports IB i també al Club Nàutic. També s’hi poden seguir apuntant els possibles interessats.

La reunió va aixecar molta expectació entre els usuaris de les barraques
No serà fins al 2027, quan acabin les obres, quan es començarà a parlar de les noves concessions, que segons varen dir seran per trenta-cinc anys. Però d’aquí a tres anys ja veurem quina llei hi ha i com es du a terme tot aquest trull, ja que no es pot reconcedir directament ni la mateixa barraca als que havien tengut la concessió, però “hi ha criteris i barems a tenir en compte. Són concessions del domini públic”, varen dir. D’aquí la importància d’apuntar-se a la llista, a la qual ara hi ha unes dues-centes i busques de persones. El que no volen, varen dir, és una gran concessió i que vengui una empresa amb un fort capital, nacional o estranger, i s’ho adjudiqui i en faci negoci. No es podrà subarrendar. Tendran preferència la gent d’aquí.
Retirada de barques
Respecte a la retirada de barques i dels estris de dins les barraques, es va dir que quan es comencin les obres, que es faran per fases, només serà necessari que es retirin les de la zona afectada per aquestes. Començaran al gener i està previst que durin tres hiverns (quatre anys). Durant els mesos d’estiu no es faran obres. L’Ajuntament ha demanat que es comenci per la zona de sa Bassa Nova, que és la més malmenada; però no es podrà saber fins que se sàpiga quina empresa serà l’adjudicatària de les obres. Ara estan en això. S’han presentat diferents UTE (unions temporals d’empreses) i s’ha de decidir quina s’ho adjudica.
Per col·locar les barques, s’ha previst que el Club Nàutic en pugui acollir una part i, a més, es col·locaran pantalans flotants.
Reforç subaquàtic
Una altra de les preguntes va tractar sobre si es tenien en compte els corrents marins; amb el dragat que es va fer fa una vintena d’anys, molts ho culpen dels danys que han patit els mollets i barraques aquests darrers anys. Mercant va dir que “no venim a fer una xapussa” i que part dels treballs són subaquàtics, reforçant la part enterrada dels mollets i aquests també seran uns centímetres més alts, ja que amb el canvi climàtic va pujant el nivell de la mar.
Finalment, esmentar que la batlessa va dir que “es faran les reunions que siguin necessàries” per tal d’aclarir els dubtes que tengui la ciutadania i perquè aquest projecte vagi bé, sense alarmes com les que ha aixecat la carta esmentada.
Si tot va bé, d’aquí a dos mesos començarà una de les obres més importants dels darrers temps al Port: recuperar barraques i mollets, a més de les escales, els passamans i les portes de fusta.