25.3 C
Felanitx

setmanari d'interessos locals

Dissabte, 21 maig 2022

La setmana passada vaig llegir al Felanitx un resum sobre el nou PGOU (Pla General Urbanístic) que volen aplicar al nostre municipi. Em va picar la curiositat i vaig consultar el plànol de les futures actuacions i requalificacions del sòl al visor web del Consell.

El que vaig veure, em va caure com un gerro d’aigua freda, ja que vaig poder comprovar que pretenen allargar la ronda que parteix de l’entrada de Portocolom i acaba al carrer de l’Emperador, fins a l’avinguda de Cala Marçal. Tot això, menjant-se els terrenys d’una zona qualificada d’ANEI, Àrea Natural d’Especial Interès! La mateixa catalogació que posseeix la zona de la vorera de la carretera de s’Algar.

Alguna cosa semblant volen fer a la segona línia de darrere els Tamarells, una zona que, si bé no és ANEI, és una terra productiva de cultiu que dota d’una personalitat una mica bucòlica, amb els seus sembrats i xotets que pasturen, l’entrada del Port.
Jo tenia entès que les zones ANEI s’han de respectar (no som gaire experta en matèria urbanística), però és previsible que, si es considera d’interès general, l’Ajuntament deu poder canviar l’ús que li dona al sòl com li vengui de gana.

En aquest punt la meva indignació va canviar en resignació. Vaig pensar: “Per ventura aquests vials són necessaris per descarregar de trànsit la primera línia i la zona del Corso”.
Vaig tornar ràpidament a l’estupefacció quan observant el plànol per segona vegada em vaig adonar de l’amplada desmesurada que li atorguen a aquests dos nous vials: més del doble que altres carrers normals de doble sentit. Em vingueren a la ment les imatges de les zones més lletges i desangelades de Portocolom: la ronda Nadal Batle, el carrer Emperador, el carrer Tintorera, el carrer Vapor de Santueri abans de la reforma, i en trobaria alguns més.

Transitar per aquests carrers a peu, un matí d’estiu a ple sol, és considerat un esport de risc.

“Per què aquesta mania de construir carrers disforjos de cinquanta metres d’amplada, sense voravies, ni arbres, plens de fanals enormes i lletjos?”

 

Per què aquesta mania de construir carrers disforjos de cinquanta metres d’amplada, sense voravies, ni arbres, plens de fanals enormes i lletjos que contaminen lumínicament i que em recorden més a una pista d’aterratge d’avions que no a un municipi turístic que viu de la seva imatge? Els únics habitants de la nostra localitat que gaudeixen realment d’aquestes pistes són els jovenots amb cotxes i motos d’escapament lliure que utilitzen els nostres carrers com si es tractàs d’un circuit de carreres.

Tenc la sensació que en matèria urbanística es van posant pegats aquí i allà sense to ni so. I ara que el PGOU està en revisió seria el moment d’exigir als nostres polítics unes intervencions a la nostra localitat adequades a les necessitats i sobretot estètiques, coherents, amables amb l’entorn i amb els seus habitants.

Propostes en tenc moltes, per exemple: reduir l’amplada de la part asfaltada dels nous vials a dos carrils més aparcaments als costats i dotar-los de voravies amples amb zones verdes i arbres autòctons com pins, mates, alzines, garrovers o tamarells que facin bona ombra. Posar-hi bancs o maresos per seure, fanals petits, triats amb gust. Agafau com a model el principi del carrer de Cala Marçal, quan parteix del Corso per amunt o la ronda de la vorera de la mar.

Una altra proposta que faria, si no queda més remei que allargar la maleïda ronda, seria pacificar-la en tota la seva extensió (com ja es va fer a mitges al carrer Vapor de Santueri) des de la rodona de l’entrada fins al carrer Emperador; dotar-la d’arbrat, voravies segures i carril bici perquè els nostres infants no l’hagin de recórrer perillosament per damunt l’asfalt cada matí quan van a l’escola; connectar-la amb els altres dos carrils bici existents; limitar-ne més la velocitat…

Compartesc aquestes reflexions perquè els nostres governants i tècnics municipals entenguin que els carrers no només han de servir al trànsit rodat, sinó que són un espai de vida per als seus veïns. I que l’estètica i l’amabilitat haurien de ser una prioritat.
Els veïns de Portocolom i les associacions que el defensen hauríem de fer les nostres aportacions, suggeriments i moure fitxa abans que es redactin i aprovin els projectes d’execució i el mal ja estigui fet.

darreres notícies

et pot interessar