17.6 C
Felanitx

setmanari d'interessos locals

Divendres, 22 octubre 2021
Una de les pancartes de la mobilització ciutadana, amb el crui al moll
Una de les pancartes de la mobilització ciutadana, amb el crui al moll
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Divendres que ve començaran les obres. El pressupost s’ha incrementat en 60.000 euros.

Sembla que finalment el seny s’ha imposat, però ha hagut de ser amb una forta pressió popular prèvia, fins i tot amb una cadena humana amb la participació de més de 700 persones. Per a divendres que ve està previst que comencin les obres de restauració de la part de l’empedrat que necessita mà de metge.

La Conselleria de Mobilitat i Habitatge del Govern de les Illes Balears ha cedit davant les pressions del Gremi de Margers, l’Associació per a la Revitalització dels Centres Antics (ARCA) i Salvem Portocolom, i rectifica el projecte per adobar l’empedrat. La setmana passada es va realitzar una prova d’acabat final; el resultat del test, realitzat sobre una superfície d’un metre quadrat amb la tècnica i el material que s’utilitzarà a la resta de la zona a recuperar, va ser satisfactori i garanteix el manteniment dels valors patrimonials del port. En aquest sentit, la prova va comptar amb l’aprovació dels tècnics de Patrimoni, així com dels representants d’ARCA i del Gremi de Margers, que també hi eren presents.

El pressupost del contracte adjudicat inicialment era de 260.000 euros (IVA exclòs) però amb el modificat s’ha augmentat fins a 320.517 euros, la qual cosa suposa 60.517 euros més (un 23,27 %).

Dins aquest modificat hi ha partides que estaven previstes en el projecte inicial però que, a causa de l’estat real de la infraestructura que s’ha trobat a les prospeccions, ja no és necessari realitzar, i d’altres que s’incorporen. Les més significatives són les relatives als carreus del mur que suposen un increment d’aproximadament 4.000 euros i les de l’execució del paviment, que passen dels 18.000 euros prevists en mà d’obra als 82.000. A més d’altres partides que s’han inclòs, com poden ser el morter de calç i arena per col·locar el paviment o la millora del parament vertical de pedra de la zona de la rampa.

Les millores incloses al projecte són: utilitzar les tècniques constructives determinades pel Consell per tal de recol·locar les pedres que conformen l’empedrat amb junta en capserrat, és a dir, realitzant un fals escaire amb el qual es prenen els angles oberts que van conformant les juntes de les pedres. Per aconseguir-ho, les pedres s’hauran d’obrar per tal d’assegurar que es toquin perfectament entre si deixant unes juntes mínimes i ben estretes. Les juntes es realitzaran amb un abeurat de morter de calç i arena. Es retirarà la plataforma de formigó que hi ha al moll de devora l’avarador instal·lada als anys 80 per tal de reforçar la zona de treball de la grua que realitza l’avarada d’embarcacions.

Quant a les pedres de la vora, tal com es determinava originalment al projecte, es numeraran i, un cop realitzades les tasques de reforç de l’estructura interna, es tornaran a col·locar en el mateix lloc original. En aquest cas, la millora consisteix a desmuntar i recol·locar les tres filades de pedra que conformen la vora, atès que les prospeccions determinaren l’especial valor de tot el conjunt (al projecte inicial es consideraven dues fileres).

Finalment, a petició de la Comissió de Seguiment s’incorpora també una millora del parament vertical del moll que dona a la rampa i que no estava inicialment previst.
Les tres entitats han mostrat la seva satisfacció per haver aconseguit canviar la postura del Govern. Així i tot, a la mateixa reunió els responsables d’ARCA demanaren que l’empedrat del moll on hi havia la grua, una vegada rehabilitat, preservi el seu ús peatonal, i que s’elimini un ús comercial o de restauració, petició que va rebre el suport de les altres dues entitats.

Malgrat aquest acord, dimecres (a l’hora de tancar aquesta edició) les entitats tenien prevista una reunió amb la consellera de Cultura i Patrimoni del Consell Insular, Bel Busquets, departament de què depèn l’informe que en un primer moment donava el vistiplau al projecte de reforma i col·locació de les pedres sense emprar la tècnica del capserrat.

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

darreres notícies

et pot interessar